Je čas dát zimě sbohem aneb jarní servis auta…

Zima je už snad definitivně pryč! Je na čase připravit svého čtyřkolého miláčka na jaro. Jak na to? Co zkontrolovat a co rozhodně nepodceňovat? Poradíme vám!

Řadu věcí totiž hravě zvládnete i sami.

1. Pneumatiky

S jarem přichází čas opět přezout pneumatiky, pokud to tedy počasí už dovolí. U pneumatik je pak dobré zkontrolovat výšku vzorku, a to hned na několika místech. Kdyby se od sebe měření lišila, mohlo by to značit špatnou geometrii.

2. Umytí auta

Po přezutí pneumatik je dobré zamířit do myčky a umýt důkladně celé auto včetně podvozku, kde po zimě bývají zbytky posypových materiálů, soli a dalších nečistot. A rozhodně v autě už nemusíte vozit zimní věci, jako například řetězy, škrabky, lopatky apod.)

3. Brzdy

Odborníci doporučují alespoň vizuální kontrolu stavu destiček a kotoučů, zkontrolovat stav brzdových hadiček. Ty jsou sice několikavrstvé, nicméně jak začne být svrchní vrstva rozpraskaná, je na místě jejich okamžitá výměna. Je také dobré vědět, jak dlouho máte v autě brzdovou kapalinu. Mechanici doporučují výměnu kapaliny po dvou letech. Brzdy by neměly pískat nebo skřípat. Brzdový pedál by neměl vibrovat, což většinou značí zvlněné brzdové kotouče.

4. Baterie

Je dobré udělat zátěžový test autobaterie, ppokud auto v zimě dlouho stálo a jezdilo spíše kratší trasy pod 20 kilometrů.

5. Provozní kapaliny

Po období sněhu a ledu je vhodné zkontrolovat kapaliny. Např. chladicí kapalinu většinou výrobci doporučují vyměnit po pěti letech, řidiči na to však často hřeší. Kontrolujeme i stav oleje a dolévací víčko.

6. Řemeny

Testujeme klínový i rozvodový řemen, pokud není zakrytý.

7. Podvozek

Podvozek v zimě trpí nejvíc. Klasika podvozkových závad, se kterou se setkal asi každý, jsou vyklepané kosti stabilizátorů. Na českých silnicích trpí i uložení ramen náprav, pružiny i tlumiče. Jejich funkčnost se kontroluje na speciálním testeru. Vůli v nápravě pak lze odhalit na testu, který s koly hýbe do stran – stejně jako na STK.

8. Ložiska

Při jarní prohlídce je také potřeba provést kontrolu jednotlivých ložisek. Když je v pořádku, bude se roztočené kolo dále točit.

9. Klimatizace

Po zimě se také doporučuje kontrola těsnosti a funkčnosti klimatizace, ale i kabinového filtru. Klimatizace by se měla jednou ročně vyčistit, nejlíp právě na jaře.

10. Osvětlení

Svítí vám skutečně všechny žárovky?

11. Geometrie

Nerovnoměrně sjeté pneumatiky nejpravděpodobněji značí rozhozenou geometrii.

12. Výfuk

Jak poznat, že už výfuk musíte vyměnit? Výměnu doporučujeme v případě, kdy některé místo na trubce ukazuje průnik plynů. Konec životnosti prozradí také odlupující se svrchní vrstva na tlumiči.

Pokud na kontrolu nemáte čas, místo nebo si na ni netroufáte, zamiřte do servisu. Tam se zaměří i na další části, které si zaslouží porzornost.

Zdroj: www.auto.cz, www.novinky.cz

About the author