Pomalu se nám blíží zima a tak by řidiči měli zavčasu myslet na přezutí letních pneumatik za zimní, aby se nedostali do zbytečných problémů. Na toto téma vám dnes přinese užitečné informace paní Rezková z ministerstva dopravy.
Od kdy mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky?
Od 1. listopadu je za zhoršených podmínek povinnost mít při jízdě na autě zimní pneumatiky s odpovídajícím vzorkem, tedy minimálně 4 mm dezénem. Přezout pneumatiky z letních na zimní bychom měli v případě, že průměrná denní teplota klesne pod 7° Celsia.
A jak je to s povinností zimních pneumatik v zahraničí?
Ne všude jsou zimní pneumatiky povinné. V některých zemích je přezutí z letních na zimní pneumatiky pouze doporučené. Povinné přezutí existuje například v Bělorusku, Černé Hoře, Německu, Rakousku a Itálii. Doporučené přezutí je pak zavedeno například v Belgii, Turecku, nebo Velké Británii.
Mohla byste posluchačům říci, proč je opravdu důležité si pneumatiky vyměnit, a hlavně proč to nenechávat na poslední chvíli?
Zimní počasí je zrádné a nevyplácí se riskovat bezpečnost. Kromě toho hrozí řidičům v případě nepřezutí na zimní pneumatiky za zhoršených teplotních podmínek bloková finanční pokuta až ve výši 2000 Kč. Zimní pneumatiky umožňují lepší kontakt s promrzlou vozovkou, která nemá zdaleka takovou přilnavost jako za sucha a tepla.
Jaký je rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami u směsi, tvrdosti a drážkování?
Mezi letními a zimními pneumatiky je zásadní rozdíl. Zimní pneumatiky obsahují více látky, která se jmenuje silika. Pneumatika díky ní za nízkých teplot lépe přilne na mokrém povrchu. Zimní pneumatika má kromě jiné směsi i jiné drážkování. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z jednotlivých dezénových bloků, které jsou protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Zimní pneumatiky také lépe odvádějí vodu. Tím dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu.
Co by měl řidič zkontrolovat, pokud se chystá znovu použít uskladněné zimní pneumatiky?
Výrobci pneumatik uvádí tzv. pravidlo 4x4x4: tedy dbát na to, aby řidiči měli čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry.
Vyplatí se celoroční pneumatiky?
Celoroční pneumatika se do české zimy nehodí. Své místo mají například na italských silnicích, ale ve střední Evropě je pro ně teplotní rozdíl mezi létem a zimou příliš velký.
A co je dobré zvážit při koupi nových pneumatik?
Kupující by měli hledět především na vlastnosti, životnost, cenu, velikost a hodnocení rychlosti pneumatik, a to s ohledem na typ vozidla a frekvenci ježdění.
Děkujeme paní Rezková za tyto důležité a užitečné informace. Budeme tedy doufat, že se řidiči vašimi radami budou řídit a hlavně dbát na svojí bezpečnost tím, že si zajistí na zimu správné a kvalitní pneumatiky pro svého čtyřkolového miláčka.